Maria Jacoba Bennink-van den berg

Overleden op 03-03-1945 in Den Haag

Laatste adres
Schenkstraat 247

Ter nagedachtenis van Maria Jacoba Bennink van den Berg. Slachtoffer van het 3 maart 1945 bombardement Bezuidenhout Den Haag.

Maria was getrouwd op 27 juli 1921 met Hendricus Wilhelmus Bennink. Ze kregen een zoon en twee dochters. De zoon Hendrik Lieuwe Bennink woonde bij zijn ouders op zit adres. Hendrik verliet in de ochtend om 08:55 uur de woning. Na ongeveer 5 minuten, hij was nog in de Schenkstraat, zag hij dat de woning werd getroffen door een z.g. kettingbom en geheel instorten. Zijn moeder Maria zat bij het verlaten van de woning in de woonkamer. Hij is direct terug gegaan om te helpen maar de woning was volledig ingestort. Wel hoorde hij in de puinhopen zijn zusje Petronella kreunen. Een half uur later of iets langer ging de puinhoop branden. Op 9 oktober 1945 zijn de beenderresten door den Officier van Justitie niet vrijgegeven, vervolgens is ze op 25 mei 1946 op Algemene begraafplaats Den Haag verzamelgraf, Bezuidenhout monument B/R6/30 graf 1 laag 1, onder No.38 vanuit verzamelkist 821 begraven. Ook haar man en twee dochters kwamen om het leven en zijn begraven in hetzelfde graf.

HGA, Archief 1165 01 inventaris 152 EN OF 153 LBD 1945 Kaartsysteem bombardement 3 maart, Slachtofferkaart 425 7-3 dl.2

Dit slachtoffer is opgenomen in het 3 maart 1945 Bezuidenhout bombardement register door Stichting WO2 Sporen komende uit het onderzoek naar Haagse slachtoffers uit de Tweede Wereldoorlog.

Heeft u meer informatie over dit slachtoffer of heeft u vragen, dan kunt u contact opnemen met Stichting WO2 Sporen.

info@wo2sporen.eu

Bron: Haags Gemeente Archief