Pieter Jarig Philippus Dietz

Overleden op 03-03-1945 in Den Haag

Laatste adres
Juliana van Stolberglaan 37,Den Haag

Over Pieter Jarig Philippus Dietz.

Monumenten

- Vermelding op de herdenkingsplaquette Rode Kruis te Den Haag.

- Vermelding in het Dodenboek Bezuidenhout.

Bron: Vereniging 18 juni.

Geplaatst door Jurriaan Wouters op 15 mei 2020

Ter nagedachtenis van dr. Pieter Jarig Philippus Dietz. Slachtoffer van het 3 maart 1945 bombardement Bezuidenhout Den Haag.

Pieter is getrouwd te Haarlem op 20 maart 1906 met Maria Elisabeth Dietz Joekes (1875). Het echtpaar krijgt een dochter en een zoon (die dezelfde namen krijgt als zijn grootvader). Pieter is arts, één van de eerste röntgenologen van Nederland in het R.K. Ziekenhuis Joannes de Deo (huidige Westeinde) en afdelingsvoorzitter van het Rode Kruis Den Haag. Hij doet in het eerste bezettingsjaar moeite om het lot van de gevangenen in het Oranjehotel te verlichten. Het lukt hem toestemming te krijgen om pakketten te versturen, hij zorgde voor boeken in de gevangenisbibliotheek en regelde een aantal dam- en schaakborden. Het bestuur van het Rode Kruis gaf NLG. 3000,- (€ 1.361,35) voor de kantine van het Oranjehotel en bezoek van arme familieleden die van ver kwamen konden overnachten in het Rode Kruis Ziekenhuis op de Sportlaan (voordat het werd gesloopt voor de Atlantikwall). In 1943 wordt de "sociale dienst" in het leven geroepen en de hulp, in de vorm van pakketten met voedsel, aan de gevangenen in het Oranjehotel zal gedurende alle oorlogsjaren blijven bestaan. Sterker nog, die breide zich uit naar Utrecht, Amersfoort en de kampen in Noord-Brabant. Ook is Pieter betrokken bij illegale actie in het Rode Kruis Ziekenhuis te Den Haag (op dat moment gevestigd in Om en Bij). Een neergeschoten verzetsman wordt uit handen van de Duitsers gehouden door hem op de vrouwenafdeling te verplegen. Hij was onherkenbaar gemaakt door het inzwachtelen van zijn niet gewonde hoofd. Ook kreeg Dietz het verzoek om uit te zoeken wanneer een ziek Joods meisje op transport zou gaan naar Westerbork. Echter toen hij stappen wilde ondernemen was het meisje al weggehaald. Pieter is tevens gemachtigde van het hoofdbestuur Rode Kruis voor de evacuatie van Zuid-Holland. Hij was de drijvende kracht dat het hospitaalschip "Generaal Ten Hove” op 9 oktober 1944 zieken en gewonden zou evacueren uit Walcheren. Dit ging dramatisch mis door een aanval van geallieerde vliegtuigen. In de laatste maanden van de oorlog was de afdeling van het Rode Kruis Den Haag ondergronds gegaan en Pieter had lijsten klaarliggen om met vrachtwagens naar de kampen te gaan om de Nederlanders op te halen. Alles ging verloren na het verschrikkelijke bombardement van 3 maart 1945. Volgens de overlevering ging Pieter tijdens het bombardement met zijn koffertje naar buiten om gewonden te helpen. Pieter zijn lichaam werd gevonden door zijn dochter Elisabeth Petronella en ze heeft daarbij zijn trouwring afgedaan. Zeer waarschijnlijk is Pieter overgebracht naar het Gemeentelijk Ziekenhuis Zuidwal waarbij op 5 maart is geschouwd door Dr. G.E. van Beek. Zijn zoon Daniël Nicolaas identificeerd zijn vader. Op 5 maart 1945 is Pieter overgebracht naar de Algemene Begraafplaats Kerkhoflaan te Den Haag. (Pieter staat vermeld op de Plaquette in de Hal van het Rode Kruis Den Haag)

HGA, Archief 1165 01 inventaris 152 EN OF 153 LBD 1945 Kaartsysteem bombardement 3 maart, Slachtofferkaart 094 3-3

Het Vaderland 7 maart 1945

Het Vaderland 8 maart 1945

De Residentiebode 9 maart 1945

Dit slachtoffer is opgenomen in het 3 maart 1945 Bezuidenhout bombardement register door Stichting WO2 Sporen komende uit het onderzoek naar Haagse slachtoffers uit de Tweede Wereldoorlog.

Heeft u meer informatie over dit slachtoffer of heeft u vragen, dan kunt u contact opnemen met Stichting WO2 Sporen.

Info@wo2sporen.eu

Link met extra informatie;

Bron: Haags Gemeente Archief, Delpher, Boek; Kwesties van Leven en Dood, Kleindochter & kleinzoon.

Geplaatst door Stichting WO2 Sporen RK op 24 januari 2020