Johan Baptist Franciscus van Gils

Overleden op 03-03-1945 in Den Haag

Laatste adres
Laan van Nieuw Oost-Indië 152 (pension),Den Haag

Ter nagedachtenis van dr. Johan Baptist Franciscus (Jan) van Gils. Slachtoffer van het 3 maart 1945 bombardement Bezuidenhout Den Haag.

Jan is getrouwd te Amsterdam op 1 mei 1917 met Adolphine Agnes Johanna van Gils Rant (1879). Het echtpaar komt vanuit Amsterdam op 9 juli 1917 naar Den Haag en gaat wonen aan de Laan van Meerdervoort 321. Op 3 maart woont het echtpaar van Gils Rant in het pension van mejuffrouw Krijgsman. De woning krijgt een voltreffer en Jan was op dat ogenblik op weg naar de slaapkamer achter in het huis. Beide dames kunnen de woning ongedeerd verlaten maar Jan ligt onder het puin. Net als zoveel huizen brandt ook dit het perceel uit. Op 8 maart is een kartonnen doos met label no. 303 bezorgd bij het bomdetachement. De diverse persoonlijke voorwerpen, waaronder de sleutel van de verenigingskas, zijn gevonden bij de beenderresten zijn van Jan. Adolphine verzoekt in het proces-verbaal in het bezit te worden gesteld van de stoffelijke overblijfselen van haar man teneinde deze in het familiegraf te doen bijzetten. Op 18 april ontvangt Dr. Jacob Krooswijk de sleutel van de verenigingskas der Centrale vereniging ter bestrijding der Tuberculose, deze zat aan de sleutelring van Jan. Op 26 april 1945 verleend den Officier van Justitie mr. D.J. van Gilse het verlof tot begraven.

HGA, Archief 1165 01 inventaris 152 EN OF 153 LBD 1945 Kaartsysteem bombardement 3 maart, Slachtofferkaart 303 7-3

Het Vaderland 22 maart 1945

De Residentiebode 23 maart 1945

Dit slachtoffer is opgenomen in het 3 maart 1945 Bezuidenhout bombardement register door Stichting WO2 Sporen komende uit het onderzoek naar Haagse slachtoffers uit de Tweede Wereldoorlog.

Heeft u meer informatie over dit slachtoffer of heeft u vragen, dan kunt u contact opnemen met Stichting WO2 Sporen.

Info@wo2sporen.eu

Extra informatie:

Bron: Haags Gemeente Archief, Delpher en Ned. Tijdschrift voor Geneeskunde 1946, collectie GAW

Geplaatst door Stichting WO2 Sporen RK op 28 januari 2020

Waalwijk, oorlogsmonument