Erna Hoos

Overleden op 03-03-1945 in Den Haag

Laatste adres
Koningin Mariastraat 10

Ter nagedachtenis van Erna Hoos. Slachtoffer van het 3 maart 1945 bombardement Bezuidenhout Den Haag.

In de Koningin Mariastraat 10 woont Hendrik Hoos. Hij is getrouwd op 24 oktober 1925 met Louise Perzborn en ze krijgen op 16 maart 1930 een dochter Erna. De zus van Louise, Emma Alfredina Perzborn, is op hetzelfde adres inwonend met haar zoon Heinz Uiterwijk. Heinz is geboren als Heinz Perzborn maar wordt op 17 maart 1939 gewettigd door Jan Assien Uiterwijk. Op 22 maart 1943 is Jan Assien Uiterwijk overleden.

Na het bombardement van 3 maart zijn de lichamen van Louise, Erna en Heinz gevonden in het Bezuidenhout. Alle drie zijn ze overgebracht van het Gemeentelijk Ziekenhuis Zuidwal en aldaar geschouwd door Dr. G.E. van Beek. Volgens opgave van de politie is Hendrik gewond overgebracht naar het Gemeentelijk Ziekenhuis Zuidwal en aldaar vrijwel direct overleden. Daar hij onder behandeling stond van Prof. Michaël heeft deze ook de schouwing verricht. Deze Prof. Michaël geeft het lichaam van Hendrik, zonder positieve identificatie en zonder verlof tot begraven, op 4 maart 1945 mee aan uitvaartbedrijf Innemee.

Louise, Erna en Heinz zijn allemaal, nadat ze zijn herkend door de PTT-ambtenaar Chr. U. Reijdon, op 7 maart meegegeven aan de familie. Op maart 10 zij alle vier de slachtoffers bijzet op de begraafplaats Oud Eik en Duinen te Den Haag 1e klas nummer 4820.

HGA, Archief 1165 01 inventaris 152 EN OF 153 LBD 1945 Kaartsysteem bombardement 3 maart, Slachtofferkaart 056 3-3

Het Vaderland 8 maart 1945

Dit slachtoffer is opgenomen in het 3 maart 1945 Bezuidenhout bombardement register door Stichting WO2 Sporen komende uit het onderzoek naar Haagse slachtoffers uit de Tweede Wereldoorlog.

Heeft u meer informatie over dit slachtoffer of heeft u vragen, dan kunt u contact opnemen met Stichting WO2 Sporen.

Info@wo2sporen.eu

Bron: Haags Gemeente Archief en Delpher