Hilligjen Rutgers

Slachtoffer van de oorlog

Geboren op 24-04-1899 in Zutphen

Overleden op 03-03-1945 in Den Haag

Ter nagedachtenis van Hilligjen (Hillegonda) Rutgers. Slachtoffer van het 3 maart 1945 bombardement Bezuidenhout Den Haag.

Hilligjen, roepnaam Hillegonda, was ongehuwd en komt vanuit Eindhoven op 6 oktober 1931 naar Den Haag en gaat wonen aan de van van Imhoffstraat 8. Op 2 februari 1932 vertrekt ze al weer naar Utrecht. Aan het einde van de oorlog woont ze officieel met Margareta Borren in de Borneostraat 14, echter verbleven ze zeer waarschijnlijk samen met broer van Margareta, Jan, in de Nieuwe Uitleg 7.

Op zaterdag 3 maart 1945 te plm. 9 uur heeft een bomaanval plaats gehad in de omgeving van de Nieuwe Uitleg - Smidswater - Korte Voorhout. Ongeveer 10 projectielen komen neer en de Nieuwe Uitleg no.1 tot en met no.9 worden geheel verwoest.

Hillegonda is samen met Jan en Margareta Borren sinds 3 maart 1945 vermist. De mogelijkheid bestaat dat ze volledig is verast of dat de beenderresten terecht zijn gekomen in het verzamelgraf op de Algemene Begraafplaats Kerkhoflaan te Den Haag, Bezuidenhout monument B/R6/30. Hier zijn een groot aantal onbekende en bekende slachtoffers begraven. De dochter van Jan Borren, Willemina Amosina Borren, heeft in september 1945 aangifte gedaan van overlijden.

HGA, Archief 0610 01 inventaris 2287 Gemeentebestuur 1945 sept schouwarts

De stem 24 april 1945

Dit slachtoffer is opgenomen in het 3 maart 1945 Bezuidenhout bombardement register door Stichting WO2 Sporen komende uit het onderzoek naar Haagse slachtoffers uit de Tweede Wereldoorlog.

Heeft u meer informatie over dit slachtoffer of heeft u vragen, dan kunt u contact opnemen met Stichting WO2 Sporen.

info@wo2sporen.eu

Bron: Haags Gemeente Archief, Delpher en nabestaande van J.J. Borren

Geplaatst door Stichting WO2 Sporen RK op 19 januari 2020

Voeg zelf een verhaal of document toe