Catharina Sijbesma-de koning

Overleden op 03-03-1945 in Den Haag

Laatste adres
Volkerakstraat 28

Ter nagedachtenis van Catharina (Christien) Sijbesma de Koning. Slachtoffer van het 3 maart 1945 bombardement Bezuidenhout Den Haag.

Catharina, roepnaam Christien, was getrouwd op 26 november 1908 met Jacob Hugo Sybesma (1884). Het echtpaar kreeg drie zonen en op de dag van het bombardement was echtgenoot Jacob als verpleger aan het werk in het Rijks Hospitaal voorheen Militair Hospitaal in de Muzenstraat 1.

Christien is met haar buurvrouw en beste vriendin de straat op gevlucht en op de Schenkkade dodelijk getroffen door een bomscherf. Het lichaam van Christien is waarschijnlijk door de hectische omstandigheden tweemaal geschouwd door Dr. G.E. van Beek en geïdentificeerd door haar eigen man. Christien is afgehaald door de verpleger d'Hondt van het Rijkshospitaal en overgebracht naar de Algemene begraafplaats Kerkhoflaan. Het is ironische dat het huis aan de Volkerakstraat onbeschadigd uit het bombardement is gekomen en ook niet ten prooi gevallen aan de daar op volgende branden.

Het verlies van zijn vrouw Christien was een tweede grote slag voor Jacob. Zijn oudste zoon Jan François was arts in Indië en krijgsgevangene op het Japanse schip Tamahoko Maru. Op 24 juni 1944 is het schip met 772 krijgsgevangenen aan boord door de Amerikaanse USS Tang getorpedeerd. Hun tweede zoon was krijgsgevangenen in Polen en kwam na de oorlog behouden terug. De derde zoon Jaap lag enige tijd in quarantaine in het Rijks Hospitaal om eindexamen te kunnen doen. Een groot plakkaat met ‘Gefahr: Typhus’ beschermde hem en zijn zaalgenoten tegen de arbeitseinsatz, want de Duitsers waren als de dood voor deze besmettelijke ziektes. Jaap trouwde met zijn buurmeisje Greet, de jongste dochter van zijn moeders vriendin, die het bombardement had overleefd.

NL-HaHGA 1165 01 inventaris 152 EN OF 153 LBD 1945 Kaartsysteem bombardement 3 maart, Slachtofferkaart 019 3-3

NL-HaHGA 1165 01 inventaris 156 LBD 1945 Formulieren bekende en onbekendelijke lijken tussen 22 februari en 23 maart

Dit slachtoffer is opgenomen in het 3 maart 1945 Bezuidenhout bombardement register door Stichting WO2 Sporen komende uit het onderzoek naar Haagse slachtoffers uit de Tweede Wereldoorlog.

Heeft u meer informatie over dit slachtoffer of heeft u vragen, dan kunt u contact opnemen met Stichting WO2 Sporen.

Info@wo2sporen.eu

Bron: Haags Gemeente Archief en familie Sijbesma