Gijsbertus Jacobus van der Starre

Bron: Het parool 14-06-1945

Geplaatst door Wulfert Hop op 18 augustus 2020

1aeb76f5a6710c6f81a0fde648566c84 v1

Ter nagedachtenis van Gijsbertus Jacobus van der Starre. Slachtoffer van het 3 maart 1945 bombardement Bezuidenhout Den Haag.

Gijsbertus was de weduwnaar van Antje Jogchem. Het echtpaar kregen 10 kinderen, 8 dochters en 2 zonen. Gijsbertus woonde samen met zijn dochters Dirkje en Juliana (Julia) op de tweede etage in de Theresiastraat 35. Omstreeks 08:15 uur stond Dirkje in de keuken achter en Julia met haar vader in de voorkamer. In de nabijheid van de woning viel een bom. De voorkamer was gedeeltelijk ingestort en Gijsbertus lag op de grond. Julia ging hulp halen en Dirkje bleef bij haar vader waarvan ze dacht dat hij bewusteloos was. Op een gegeven moment verschenen er twee mannen in de woonkamer maar die zeiden dat ze niets meer konden doen voor Gijsbertus. Dirkje bleef nog een uur bij haar vader, maar door angst van de vele bommen heeft ze de woning verlaten om naar haar broer te gaan op de Regentesselaan. Buitengekomen zag ze dat de aangrenzende woningen in brand stonden. Op 31 maart is een emaillen teiltje afgegeven bij het bomdetachement Zuidwal 47. Hierin zaten de beenderresten, een sleutelbos, een verbrande brilkoker, twee brilglazen en twee brilarmen van Gijsbertus. De spullen worden herkend door de dochters Dirkje en Julia, de zoon Adrianus en de broer van Gijsbertus, Dirk Maarten van der Starre. Op 15 juni 1945 worden beenderresten afgegeven aan familie om vervolgens op 16 juni te worden begraven in het familiegraf (1-4672) op de begraafplaats Oud Eik en Duinen.

NL-HaHGA 1165 01 inventaris 152 EN OF 153 LBD 1945 Kaartsysteem bombardement 3 maart, Slachtofferkaart 412 7-3

Gijsbertus Jacobus van der Starre (1882-1945), geschilderd door Anthonia (Toos) Schouten-van der Starre (1910-2003) Collectie fam. Schouten

Rouwkaart G.J. van der Starre, Collectie fam. Schouten

Paspoort G.J. van der Starre, Collectie fam. Schouten

Dit slachtoffer is opgenomen in het 3 maart 1945 Bezuidenhout bombardement register door Stichting WO2 Sporen komende uit het onderzoek naar Haagse slachtoffers uit de Tweede Wereldoorlog.

Heeft u meer informatie over dit slachtoffer of heeft u vragen, dan kunt u contact opnemen met Stichting WO2 Sporen.

Info@wo2sporen.eu

Bron: Haags Gemeente Archief en archief fam. Schouten