Evertje Verbaan-de niet

Overleden op 03-03-1945 in Den Haag

Laatste adres
Hildebrandstraat 80

Ter nagedachtenis van Evertje Verbaan de Niet. Slachtoffer van het 3 maart 1945 bombardement Bezuidenhout Den Haag.

Evertje (Eef) de Niet is geboren op 5 november 1917 te Den Haag (Scheveningen). Haar ouders waren de zeevisser Evert de Niet (21-3-1894) en Jacoba de Jong (29-12-1893) getrouwd op 24 januari 1917. Evertje was het eerste kind en heeft haar vader nooit gekend want nog geen twee weken voor haar geboorte op 25 oktober 1917 is Evert verdronken op de Noordzee. De houten zeillogger, Arend Korporaal – SCH 183, waar Evert op voer is tijdens een storm vergaan. Zijn lichaam is zeer waarschijnlijk nooit gevonden. Evert is zeer waarschijnlijk nooit juridisch doodverklaard waardoor er geen acte van overlijden bestaat.

De broer van Evert, Jacob de Niet is tijdens de Eerste Wereldoorlog op 21 januari 1918 ook verdronken, maar dat schip is met geschut tot zinken gebracht door de Duitse U-Boot SM U-55

De moeder van Evertje hertrouwd op 1 april 1925 met de weduwnaar en zeevisser Arie Pronk (2-9-1883 / 18-9-1941). Ze moeten elkaar al langer kennen want beide woonde tijdens hun eerste huwelijk in de Kolenslag te Scheveningen.

In de trouwacte van Jacoba en Arie is deze bijzondere zin op genomen;

“ … En Jacoba de Jong, oud een en dertig jaren, zonder beroep, geboren en wonende alhier, echtgenoote van Evert de Niet te wiens aanzien rechts vermoeden van overlijden bestaat …”

Uit dit huwelijk worden twee kinderen geboren en Evertje heeft hierdoor een halfbroertje, Arie Cornelis, en halfzusje, Martina Jacoba (Tini). Het gezin woont in die periode in de Ankerstraat 31 te Scheveningen.

Op 11 mei 1940 is de huwelijksafkondiging van Evertje en nog geen maand na de Nederlandse capitulatie op 5 juni 1940 trouwt ze met Arie Verbaan (31-12-1913 / 23-05-1991). Evertje en Arie gaan wonen in de Hildebrandstraat 80 en op 8 april 1944 wordt in Wassenaar een zoon geboren.

Wat Evertje op 3 maart 1945 in het Bezuidenhout deed is onbekend, ook waar Arie op dat moment was is onbekend. Halfzusje Tini is vanwege de hongerwinter naar Friesland, haar halfbroer Arie Cornelis Pronk was vanwege de arbeitseinsatz ondergedoken op de Koningin Wilhelminalaan 532 in Voorburg (op last van de bezetter veranderd in Admiraal de Ruyterlaan).

Arie Cornelis Verbaan heeft zijn halfzus Evertje na het bombardement opgehaald met een Kar/kruiwagen en ze is zeer waarschijnlijk overgebracht naar haar huis in de Hildebrandstraat 80. Ze wordt op 7 maart geschouwd door Dr. Oorthuys die de aantekening maakt “Verminking door Bomaanval”.

Dit laatste is opmerkelijk, daar bijna alle slachtoffers worden geschouwd in het Gemeentelijk Ziekenhuis Zuidwal door Dr. G.E. van Beek. Het is zeer aannemelijk dat Evertje thuis is gebleven tot haar begrafenis en dat ze daardoor niet is opgemerkt door het bomdetachement in het Ziekenhuis Zuidwal die nauw betrokken was bij het slachtofferonderzoek van het 3 maart Bezuidenhout bombardement.

Evertje komt als slachtoffer niet voor in de archiefstukken van de luchtbeschermingsdienst m.b.t. het 3 maart Bezuidenhout bombardement.

Evertje is begraven op de begraafplaats Oud Eik en Duinen te Den Haag grafnummer 1-4902.

Note: Arie Verbaan is hertrouwd met Helena Pronk (4-11-1914), de weduwe van Arend Pronk (Gefusilleerd / Verzet, eerste O.D. proces groep Westerveld)

NL-HaHGA 0610 01 inventaris 2281 Gemeentebestuur 1945 mrt schouwarts

Evertje de Niet en Arie Verbaan (foto R. Pronk)

Graf Evertje Verbaan - de Niet, Begraafplaats Oud Eik en Duinen te Den Haag. Nummer 1-4902

(foto collectie fotograaf M. Spaans Azn,)

Dit slachtoffer is opgenomen in het 3 maart 1945 Bezuidenhout bombardement register door Stichting WO2 Sporen komende uit het onderzoek naar Haagse slachtoffers uit de Tweede Wereldoorlog.

Heeft u meer informatie over dit slachtoffer of heeft u vragen, dan kunt u contact opnemen met Stichting WO2 Sporen.

Info@wo2sporen.eu

Bron: Haags Gemeente Archief, Begraafplaats Oud Eik en Duinen, dhr. R.Pronk