Johannes Gerhardus Antonius Petrus Commandeur

1924-1945

Geboren op 04-08-1924 in Den Haag

Overleden op 02-01-1945 in Neuengamme

Over Johannes Gerhardus Antonius Petrus Commandeur.

Bescherming werd niet geboden. Opdat wij niet vergeten... Adres: Koningin Sophiestraat 9 te Den Haag (Bezuidenhout). Locatie van overlijden: Maburg (DEU) enroute naar Neuengamme (DEU). Gevangenennummer: 56363. Wijze van overlijden: Gebombardeerd... Lees meer

Bescherming werd niet geboden. Opdat wij niet vergeten...

Adres: Koningin Sophiestraat 9 te Den Haag (Bezuidenhout).

Locatie van overlijden: Maburg (DEU) enroute naar Neuengamme (DEU).

Gevangenennummer: 56363.

Wijze van overlijden: Gebombardeerd of door infectieziekte (enterocolitis).

Locatie laatste rustplaats: Onbekend.

Johannes (Jan) Gerhardus Antonius Petrus Commandeur voelde zich aangetrokken tot het kloosterleven. De paters vonden dat hij nog wat levenservaring zou opdoen alvorens hij tot de orde zou toetreden. Een der paters vroeg aan een veehouder op Dorregeest of Jan daar een poosje mocht verblijven. Na een klein jaar verlangde Jan zijn broer en zusje terug te zien. Hij nam afscheid van zijn pleegouders, doch is nooit bij zijn famiie aangekomen. Onderzoek wees uit dat Jan onderweg is gecontroleerd en gefouilleerd, waarbij enkele illegale krantjes tevoorschijn kwamen. Jan werd aan de Sicherheitsdienst overgedragen. Via concentratiekamp Amersfoort ging Jan richting Hamburg met als eindbestemming Neuengamme. In Hamburg werd Jan gedood door een bombardement.

Een andere bron vermeld dat Johannes Gerhardus Antonius Petrus Commandeur aan een infectieziekte is ovelreden en vervolgens in het kamp gecremeerd zou zijn. deze bron wordt als onbetrouwnbaar gezien (waarschijnlijk een Duitse verklaring).

Met de documenten van ITS Bad Arolsen (International Trancing Service) kunnen we e.e.a. reconstrueren.

Door de BdS Den Haag (de Befehlshaber der Sicherheitspolizei und des SD) werd hij gearresteerd met als reden "Politisch IV 1B", dat duidt op illegale activiteiten wat overeenkomt met de gevonden illegale krantjes. Op 21-07-1944 werd hij in het PDA Amersfoort geregistreerd onder nummer 3184. En op 11-10-1944 werd hij gedeporteerd naar het Concentratiekamp Neuengamme bij Hamburg waar hij op 14-10-1944 geregistreerd werd onder nummer 56363.

Volgens de Sterbeurkunde is hij op 02-01-1945 om 00:40uur op het adres Hausdeich 60 Neuengamme overleden aan Enterocolitis, dat is een infectieziekte. Zoals bekend is de opgenomen doodsoorzaak meestal meestal een ziekte maar zijn de meeste dwangarbeiders omgekomen door de vreselijk slechte omstandigheden in de kampen.

Bron: St. WO2 Sporen.

Overige gegevens: Jan was ongehuwd. Hij had 4 zussen en 2 broers.

De ouders van Jan zijn Nicolaas Commandeur, geboren Wognum 09-10-1882, overleden Voorburg 19-03-1938. Huwde Borne 30-04-1912 Johanna Euphemia Deterink, geboren Tubbergen 27-09-1890, overleden.

Website-vermeldingen:

- Dodenboek Bezuidenhout

Onderscheidingen:

Niet traceerbaar. Op zoek naar nabestaanden, gaarne contact.

Bron:

- Bureau Decoraties, Ministerie van Defensie.

- In het boek "Uitgeest 1940 - 1945 het had wél gevolgen" Uitgeest, oktober 1985, van Co van Tongeren jr. lezen we op blz. 109 en 110 het onderstaande: Zie overige gegevens.

Bron: Vereniging 18 juni.

Geplaatst door Jurriaan Wouters op 18 oktober 2019

Uitgeest, plaquette in het gemeentehuis (1)

Uitgeest

Uitgeest, plaquette in het gemeentehuis (1)