Johannes Karel Sjouke Anema

Overleden op 02-03-1945 in Varsseveld

Beroep

Johannes Karel Sjouke Anema

Jo Anema wordt in Leeuwarden geboren en is de oudste zoon in het gezin met een dochter en drie zonen. Zijn vader is geboren in Leeuwarden en zijn moeder in Zwaagwesteinde. De familie verhuist in juli 1940 vanuit De Bilt naar een groot herenhuis op Boulevard Heuvelink 122 in Arhem. In de oorlog wordt onderdak geboden aan joodse onderduikers.De jongens zitten in het verzet en zijn bijvoorbeeld betrokken bij sabotageacties aan het spoor. Vader en broer Gerrit zijn ook vrijwilliger voor het Rode Kruis. Gerrit is als lid van een knokploeg betrokken bij het bevrijden van een grote groep gevangenen uit de Koepelgevangenis in Arnhem in juni 1944. In het voorjaar van 1943 weigert Jo Anema als student aan de Landbouwhogeschool Wageningen de loyaliteitsverklaring te tekenen en hij duikt begin mei onder op een boerderij in het Friese Echten bij het Tjeukermeer. Daar komt hij in contact met illegale werkers en sluit zich aan bij het gewapende verzet. Meerdere malen doet hij mee aan overvallen op distributiekantoren, zoals op 10 september 1943 in Sint Jansklooster met de knokploeg van Uilke Boonstra. Ook bevrijdt hij gevangen kameraden, blaast dorsmachines op om te voorkomen dat de oogst naar Duitsland gaat, saboteert spoorwegen en helpt en verbergt Engelse piloten. Als de Gestapo een premie van 80.000 gulden op zijn hoofd zet, besluit Anema Friesland te verlaten. Hij keert op 15 april 1944 terug in Arnhem, woont weer thuis en doet met een studievriend grondonderzoek in de bossen.

Vanuit Arnhem krijgt Jo Anema contact met de Knokploeg Koenraad in Apeldoorn en hij sluit zich bij hen aan onder de schuilnaam Karel Elzinga. Zo saboteert hij de spoorwegverbinding tussen Apeldoorn en Amersfoort, doet mee aan overvallen en is betrokken bij wapendroppings op heidegebied De 36 Bunder bij Vierhouten en de Hertenkamp bij Vaassen. Dat najaar worden verschillende Apeldoornse knokploegen uiteen geslagen, maar Jo Anema gaat ondanks het gevaar bij de groep onder leiding van Coen, alias Schalk Toom. Vanaf november 1944 werkt hij mee aan een geheime zender en duikt onder bij radiotechnicus Gerrit Meerhof. Bij hem thuis wordt Jo op 10 januari 1945 in het bezit van een vervalst persoonsbewijs samen met elf anderen gearresteerd. Familieleden van Meerhof en medeverzetsstrijders lopen verspreid over de dag in de val. De Sicherheitsdienst vindt zendapparatuur, Engelse uniformen, wapens, handgranaten en patronen. Verzetskameraad Jen Nagtegaal wordt bij een ontsnappingspoging ter plekke doodgeschoten en ligt drie dagen voor het huis op straat. De arrestanten worden zwaar verhoord in de Willem III-kazerne en op 24 februari belanden Meerhof en Anema als 'Todeskandidaten' in gevangenis De Kruisberg in Doetinchem.

Op 2 maart 1945 worden 46 mannen uit heel Nederland aan het Rademakersbroek bij Varsseveld in de Achterhoek gefusilleerd. Hun dood is een represaille voor het ombrengen van vier Duitse militairen door verzetsgroep De Bark, die in de laatste oorlogswinter haar hoofdkwartier heeft in een boerderij in buurtschap De Heurne vlakbij Dinxperlo. Jo Anema is een van hen.

Zijn familie zal pas op 2 augustus zeker weten dat hij is omgekomen.

Meer lezen? https://de46vanhetrademakersbroek.nl/

Bron: Nationaal Onderduikmuseum in Aalten in samenwerking met de Oorlogsgravenstichting

Geplaatst door Ina Brethouwer op 03 september 2021

Overval distributiekantoor Sint Jansklooster

Sjouke Anema deed onder meer mee aan de overval op het distributiekantoor in Sint Jansklooster op 12 september 1943. Hij deed dit samen met onder meer Sijmon Cuiper en drie andere KP'ers.Sijmon Cuiper deed later mee aan de roemruchte overval op de Leeuwarder gevangenis.
Bron: Nagelaten verslagen van Sijmon Cuiper

Geplaatst door Hessel de Walle op 24 juli 2018