Roelof Frank

1909-1942

Roelof frank officier van gezondheid jpg72 CCD7 E25 D834 F4 FA3 A1 BFC3 B722 D1 FC

Geboren op 23-03-1909 in Steenwijk

Overleden op 01-12-1942 in Timorzee a/b HMAS Armidale

Roelof Frank 1909 - 1942

Roelof wordt geboren op 23 september 1909 in het Overijsselse Steenwijk en woont in Oss. Als Reserveofficier van Gezondheid dient hij bij de Koninklijke Landmacht. Na de Nederlandse oorlogsverklaring aan Japan op 8 december 1941 wordt Roelof ingezet voor de verdediging van Nederlands-Indië dat onmiddellijk door de Japanners wordt aangevallen. Vanuit Australië worden Roelof en zestig andere KNIL-militairen met de Australische fregat H.M.A.S. Armidale naar de kolonie getransporteerd om bij te dragen aan de verdediging. Als drie maanden later, 8 maart 1942, het KNIL capituleert, weet de Armidale uit handen van de Japanners te blijven. Samen met de geallieerden wordt vanuit Australië de strijd tegen de Japanse bezetting voortgezet.

In de namiddag van 1 december 1942 wordt de Armidale onder de vuur genomen door een Japanse vliegtuigeskader. Het fregat bevindt zich dan op de Timorzee ter hoogte van de kustplaats Betano op het eiland Timor. Het schip zinkt snel, maar een van de bemanningsleden weet nog twee toestellen neer te halen. Het zinken van de Armidale kost aan honderd mensen het leven, onder wie dat van Roelof. Hij is 33 jaar geworden.

Bron: https://brabantsegesneuvelden.nl/persoon/roelof-frank-steenwijk-1909

Geplaatst door Geneeskundige Indië Gevallenen op 27 april 2023