Gerrit Willem Frederiks

Geboren op 08-05-1896 in Heino

Overleden op 15-06-1942 in Hamburg

Neuengamme/Bernburg.

Gerrit Willem FrederiksGerrit Willem werd geboren op 8 mei 1896 in Heino en overleed op 15 juni 1942 in Bernburg na verblijf in Kamp Neuengamme.Beroep: Broodventer.Gerrit Willem was communist ( hij was penningmeester) van de VVSU, de vereniging... Lees meer

Gerrit Willem Frederiks

Beroep: Broodventer.
Gerrit Willem was communist ( hij was penningmeester) van de VVSU, de vereniging Vrienden der Sovjet Unie en is daarom na de Duitse inval in de Sovjet Unie door de Duitsers gearresteerd. Andere gegvens aangaande zijn deportatie naar Duitsland en zijn overlijden staan ons niet ter beschikking akdus het NIOD. Heino Toen ging daar niet mee accoord en ging op onderzoek uit.
In Bemburg werden 45 nederlanders in alfabetische volgorde vergast (experimentele vergassing) waaronder Gerrit Willem Frederiks.
Hij werd 46 jar en was van beroep broodventer. Zijn vader was Gerrit Frederiks, geboren rond 1871 in Raalte en zijn moeder was Elisabeth Jonker. (1873 - 1920)
Gerrit Willem Frederiks trouwde in Almelo met Gerritje Elisabeth Jans op 8 juli 1922 te Almelo.
Broers van Gerrit Willem Frederiks waren Albert Jan, Gerhard en Jan. Alnert Jan, Gerhard en ook Gerrit Willem werden geboren in Heino. Jan in Almelo.

Bron: Heino Toen/Flip Jonkman

Geplaatst door Flip Jonkman op 22 mei 2021