Dirk Cornelis de Graaf

Geboren op 16-07-1888 in Haarlemmermeer

Overleden op 23-11-1942 in Neuengamme

in het verzet

engelandvaardersDirk de Graaf en Cornelis Hoeve uit Zunderdorp waren vrienden. Dirk was handelaar in kolen, Cornelis had een transportbedrijf. Dirk en Cornelis zaten samen in het verzet. Ze hadden een netwerk samengesteld van onderduikadressen.... Lees meer

engelandvaarders

Dirk de Graaf en Cornelis Hoeve uit Zunderdorp waren vrienden. Dirk was handelaar in kolen, Cornelis had een transportbedrijf. Dirk en Cornelis zaten samen in het verzet. Ze hadden een netwerk samengesteld van onderduikadressen. Het kwam daarbij goed van pas dat ze door hun werk veel mensen kenden.

Bij Dirk en zijn vrouw Cornelia zaten ook onderduikers in huis. Een van hen, Jan Emmer, was geheim agent voor de britten. Hij wilde voor zijn werk graag naar Engeland. Maar het was niet bepaald eenvoudig om er te komen. Er waren meer mensen die voor de gallieerde strijdkrachten wilden gaan werken. Cornelis en Dirk beraamden een plan om de de overtocht van deze mensen naar Engeland mogelijk te maken.

Ook hun vriend Henk Rempe uit Schellingwoude was bij dit plan betrokken. Hoe de samenwerking met Henk Rempe precies ging, weten we niet.

VOORBEREIDINGENEen oversteek naar Engeland moest in het diepste geheim plaatsvinden. Er werd een boot gekocht waar eerst flink aan gesleuteld moest worden om ‘m zeewaardig te maken. Ook had de groep een kar nodig om de boot naar de kust te krijgen en uiteraard brandstof voor de overtocht. Cornelis kende vlakbij de duinen van Callantsoog een boer die bereid was de boot een tijdje verborgen te houden op zijn boerderij.

De voorbereidingen namen maanden in beslag. Toen alles klaar was voor vertrek, gaf Cornelis Hoeve de mannen die naar Engeland hoopten te gaan een zelfgemaakte Goudse kaas mee voor Koningin Wilhelmina. De eerste poging om naar Engeland over te varen, mislukte. De boot en de trailer raakten bij de boerderij in Callantsoog in de sloot. Op 17 september 1941 deed men een tweede poging. ‘S Avonds laat (uiteraard moest het vertrek in donker plaats vinden) gingen de 6 mannen aan boord. Zij slaagden er in de zee op te varen. Twee dagen later werden ze opgepikt door Engelse mijnenvegers. Ze kwamen in Engeland aan en de kaas die Cornelis Hoeve meegegeven had, werd overhandigd aan Koningin Wilhelmina.

VERRAADOndertussen verschenen op diverse peperbussen (reclamezuilen) onder andere aan de Kerklaan in Zunderdorp aanplakbiljetten waarop een beloning van 1000 gulden uitgeloofd werd voor het aangeven van mensen die in het verzet zaten.

Drie maanden na de geslaagde overtocht bleek dat iemand Cornelis, Dirk en Henk had verraden. Ze werden door de duitsers gearresteerd en Dirk en Cornelis kwamen in een concentratiekamp om het leven. Dirk de Graaf stierf 1942 in concentratiekamp Neuengamme. Cornelis Hoeve overleed op 1 januari 1945 in Mauthausen. Van Henk Rempe weten we alleen dat hij in 1944 in Duitsland is overleden.

Over wat er met Cornelis Hoeve is gebeurd na zijn arrestatie is meer bekend. Cornelis werd eerst in Amsterdam verhoord. Tijdens het verhoor werd hij geslagen maar hij liet niets los. Daarna kwam hij terecht in kamp Vught, een SS-kamp in Brabant waar veel politieke gevangenen zaten

Minne, zoon van Cornelis, kon hem daarna af en toe bezoeken. Cornelis heeft de kans gehad om te vluchten maar hij heeft het niet gedaan. Hij was bang dat zijn gezin opgepakt zou worden. Hij wist ook dat als hij zou ontsnappen zijn medegevangenen het zouden moeten bezuren. Bij een ontsnapping namelijk werden de andere gevangenen gedwongen om nachtenlang in weer en wind in de houding te staan.

In 1944 werd Cornelis overgebracht naar concentratiekamp Dachau en later naar Mauthausen. Er werd daarna niets meer van hem vernomen. Pas na de bevrijding bleek hij te zijn gestorven aan een bloedvergiftiging.

Bron:Boek Als wij vergeten is alles vergeefs geweest- Landelijk Amsterdam-Noord 1940-1945Pagina 44

Geplaatst door KCA (ina) Nijland op 07 augustus 2022

Monument in zunderdorp plaguette

Verhaal door KCA Nijland