Fokke Hendrik Groen

Onderscheiding
VK.

Vliegerkruis

Bij Koninklijk Besluit 06-05-1946 No. 9 en Registernummer 468 kreeg Fokke Groen postuum het Vliegerkruis.
Bron: https://www.defensie.nl/onderwerpen/onderscheidingen/dapperheidsonderscheidingen/databank-dapperheidsonderscheidingen/1946/05/06/groen-f-h

Geplaatst door Peter van Kaathoven op 15 december 2020

F309fed5600f829d98181fe6ca8714ea v1

Groen

Groen was reserve 1e Luitenant Vliegenier Waarnemer bij de strategische groep bomvliegtuigen in de 2e afdeling van de 1e groep van het 1e luchtvaartregiment. Duitse vliegtuigen vlogen op 10 mei 1940 richting Rotterdam en Den Haag. De Nederlandse luchtmacht vertrok met een aantal vliegtuigen van het type Fokker vanaf Schiphol richting Waalhaven, om stilstaande Duitse vliegtuigen te bombarderen. Boven dit vliegveld raakten zij in gevecht met de Duitsers. Groen vloog in de Fokker T-V 862 (met nog twee Fokkers) en wierp bommen op de geparkeerde Duitse vliegtuigen. Hij werd direct daarna tijdens een gevecht door een Messerschmidt beschoten en zijn vliegtuig vloog in brand. Groen stortte brandend neer aan de Langeweg. Alle bemanningsleden kwamen om.

Groen werd in Oud-Beijerland begraven, maar kreeg in juni 1940 een graf in zijn woonplaats. Later werden zijn broer en schoonzus bij hem begraven op de Algemene Begraafplaats van Vught. Groen kreeg op 6 mei 1946 postuum het Vliegerskruis toegekend. Ook werd hij op het oorlogsmonument in Oud-Beijerland en in de Oranjegalerij te ’s-Hertogenbosch genoemd, ter nagedachtenis aan Bossche militairen.

Bron: Werkgroep WWII Vught, NIMH, SGLO

Geplaatst door Peter van Kaathoven op 15 december 2020