Birma-Siam Spoorweg

Jacob den Bakker is 15 maart 1943 in Thanbyuzayat overleden aan beriberi. Als krijgsgevangene van de Japanners was hij ingezet om met vele andere krijgsgevangenen en inlandse Romusha's de Birma-Siam spoorlijn te realiseren. In het hiernaast opgenomen document kunt u de geschiedenis van Jacob lezen vanaf 1904 tot en met…

Geplaatst door Bas Aalders op 2 december 2014

3 Interneringskaarten

Het hiernaast opgenomen PDF-document bevat de (vertaalde) informatie uit de drie interneringskaarten die in het Nationaal Archief over Jacob zijn te vinden.

De link rechts bovenaan deze pagina verwijst naar interneringskaart 17428 (Java).

Tweede kaart 10942 Birma Thambyusayat:

Bron: Nationaal Archief

Geplaatst door Bas Aalders op 1 december 2014

Wahai Ceram

Jacob en Dora (voor informatie over Dora den Bakker-Kain zie: https://oorlogsgravenstichting.nl/persoon/225510/dora-den-bakker-kain) wonen in de jaren '30 in Wahai op het eiland Ceram in de Molukken. Laatste standplaats voordat hij in verband met de inval van de Japanners werd teruggehaald naar Java was Ambon

Bron: Eigen documentatie

Afvaart naar Indië

Op 2 juni 1926 neemt Jacob te Rotterdam afscheid van zijn familie na zijn voorbereidingstijd bij de Koloniale Reserve. Hij gaat aan boord van het s.s. “Insulinde”. Het detachement waarvan hij onderdeel uitmaakt, bestaat uit 5 onderofficieren en 40 minderen en staat onder bevel van adjudant-onderofficier A. van Heel.

Bron: Eigen archief en De Gelderlander van Zaterdag 22 mei 1926 bladzijde 14 van 20.

Op stap met familie

Na aankomst in Amsterdam (4 april 1933) brengt Jacob de tijd door met zijn familie. Op deze foto, genomen in Valkenburg, staat hij tussen zijn vader en moeder. Zijn zus Mina zit schuin voor hem, rechts van haar (links op de foto) zit haar zoon Bouwen.

Bron: Eigen documentatie.

Geplaatst door Bas Aalders op 30 november 2014

Jacob den Bakker staat ook op:

Birma-Siam en Pakan Baroe Spoorwegen monument

Schrijf in voor onze nieuwsbrief
Volg ons op