Simon van Hasselt

Simon van Hasselt

Geboren op 05-11-1900 in Slochteren

Overleden op 12-02-1943 in Auschwitz

Op de foto is Simon van Hasselt te zien op de 1e rij rechts. Ouders: Heiman van Hasselt Kaatje BernardSimon van Hasselt was van beroep onderwijzer en getrouwd met Geertje Nieweg. Het gezin woonde Van Heemskerckstraat 29a te Groningen.Simon van... Lees meer
Op de foto is Simon van Hasselt te zien op de 1e rij rechts.

Ouders: Heiman van Hasselt

Kaatje Bernard

Simon van Hasselt maakte in Appingedam de lagere school af en werd opgeleid tot onderwijzer. In 1920 vertrok hij naar Emmen om daar aan het werk te gaan. Hij bleef daar ongeveer een jaar. Op 29 juni 1921 kwam hij weer in Siddeburen wonen, waar hij onderwijzer werd op de school waar hij zelf ooit leerling was. Later was hij hoofd van een school in Beneden-Haulerwijk in Friesland.

In het jaar 1941 werd Simon op last van de Duitsers ontslagen. Op 20 oktober 1941 aangesteld tot hoofd van de school voor Joodse kinderen in Groningen. De school werd in 1942 gesloten. Veel leerlingen, ouders en leerkrachten werden opgepakt en weggevoerd naar de concentratiekampen.

Ter herinnering aan Simon van Hasselt is een school in Groningen naar hem vernoemd. In 1954 werd postuum een dichtbundel van Simon van Hasselt uitgegeven.

Geplaatst door Stichting WO2 Sporen JvZ op 10 februari 2014

eerste rij rechts

Geplaatst door Stichting WO2 Sporen JvZ op 25 januari 2014

Simon Hasselt staat ook op:

Haulerwijk, monument op begraafplaats 'Eikenhof'

Ooststellingwerf