Daniël Johannes Kooij

Onderscheiding
KvV.

Begrafenis

Begrafenis van 5 Nederlandse matrozen die op 29 maart 1943 ten gevolge van een vliegtuigbotsing van twee Blackburn Botha's (registraties W5137 en W5154) ingedeeld bij No.4 Air Gunnery School te RAF Station Morpath, om het leven zijn gekomen. Het waren oorlogsvrijwilligers die uit Nederlands Indie afkomstig waren en zich voor dienstname in het Verenigd Koninkrijk bij de MLD hadden aangemeld. Zij volgden de vervolgcursus voor het VMS-brevet. Het zijn vijf Nederlandse leerlingen-vliegtuigschutter. De omgekomen Nederlanders zijn: Matr.1 Arie Willem van Egmond Matr.1 Frans van Westenbrugge Matr.2 z/m Daniël Johannes Kooij Matr.2 Bernardus Eduardus van Opdorp en Adsp.l.l.VLGTMKR Rudi van der Bron.

Bron: Collectie Nederlands Instituut voor Militaire Historie

Geplaatst door jghk op 16 februari 2023