Cornelis Jacob Laarman

Laatste adres
Albertinestraat 20,Den Haag

Foto Jacob Laarman

Ter nagedachtenis van ds. Cornelis Jacob Laarman. Slachtoffer van het 3 maart 1945 bombardement Bezuidenhout Den Haag.

Cornelis Jacob Laarman is de zoon van Arend Laarman en Elizabeth Hoogteijling. Vader is kruidenier en het gezin bestaat uit vijf zonen en drie dochters allen geboren in Den Haag en waarvan Cornelis het vijfde kind is. Cornelis trouwt op 11 juni 1931 met Stevelina Bernarda Gerven. Ds. Cornelis Jacob Laarman was als Jeugdpredikant en vanaf 1930 werkzaam te Eindhoven, Musselkanaal, Huizum en Velp.

Op 7 April 1940 kwam hij terug naar Den Haag en ging wonen aan de Spotvogellaan 7 dat uiteindelijk werd geëvacueerd. Hij ging wonen aan de Albertinestraat 20 in het Bezuidenhout.

Na het bombardement is Cornelis bijna 2 maanden zoek. Het lichaam is uiteindelijk vlak voor de bevrijding, eind april 1945, gevonden in het perceel Albertinestraat 21. Cornelis is overgebracht naar het Gemeentelijk Ziekenhuis Zuidwal en is aldaar op 2 mei geschouwd door Dr. G.E. van Beek. Zijn lichaam wordt diezelfde dag vrijgegeven door de politie. Bij de uitvaart en begrafenis op 28 mei 1945 in Oud Eik en Duinen te Den Haag nemen honderden mensen afscheid van Cornelis.

Sophie van Unnik-Niemantsverdriet was lerares Frans op de HBS ‘t Bezuidenhout in Den Haag. Tijdens de hongerwinter schreef ze een dagboek en op 5 maart 1945 schreef ze;

"Eergisteren, Zaterdag, is den Haag gebombardeerd. Na veel tegenstrijdige geruchten dringen de feiten langzamerhand tot hier door. ‘s Morgens om ca. acht uur werden de eerste zware brisantbommen uitgeworpen in het Bezuidenhoutkwartier: de eerste aanval werd spoedig daarna, door drie andere gevolgd. Een felle N.W. wind wakkerde de brand aan, die onmiddellijk hoog oplaaide, overal uitgebroken door brandende kachels. Alle goede blus-apparaten zijn sinds lang naar Duitsland gesleept: de brandweer deed wat zij kon, maar vermocht de ramp niet meester te worden. De Vlaardingse brandweer is om een uur uitgerukt om te helpen: toen zij aankwam bij het viaduct op de Schenkkade was het er zo donker als de nacht van de rook. Het gehele complex begrensd door Bezuidenhout-Schenkkade, L. Van N.O. Indië en de 1e v.d. Boschstraat, ca. 1 km2, moet verwoest zijn. Zal deze vernietiging worden voortgezet? Wij hopen dat het een vergissing is geweest van de Engelsen, en dat zij de vesting in ‘t Benoordenhout hadden willen treffen. Sommigen leiden er uit af dat er binnenkort een invasie aan de kust volgen zal, en den Haag van te voren met de grond gelijk gemaakt zal worden, dáár althans, waar dat voor een snel oprukken van het leger, nodig zou zijn.

Ik vraag me af wat er van mijn pension in de Van Inhofstraat over is. Mevrouw Wohlrabe, Poch [ ? ] Burman, Tromp, Johny en zijn verloofde, zijn zij getroffen, of hebben zij kunnen vluchten? Al die straten waar ik verleden jaar steeds liep, met Wim en alleen, verbrand, ingestort, één puinhoop, het is niet in te denken. [...] "

Over Cornelis Laarman schreef ze; “Ds. Laarman, de zeer geliefde Haagse jeugdpredikant is, nadat zijn vrouw hem twee dagen lang overal heeft gezocht, onder de gedode slachtoffers gevonden.”

(Aanvankelijk wordt aangenomen dat slachtoffer 367 dominee Laarman is. Er is zeker twijfel want er wordt geen verlof tot begraven afgegeven.)

HGA, Archief 1165 01 inventaris 152 EN OF 153 LBD 1945 Kaartsysteem bombardement 3 maart, Slachtofferkaart 464 7-3 dl1 (was eerst 367)

Achterkant foto ds. Cornelis Jacob Laarman (collectie Stichting WO2 Sporen)

Provinciale Zeeuwsche courant 1 mei 1945

Zeeuwsch dagblad 5 mei 1945

Nieuwe Haagsche Courant 29 mei 1945

Dit slachtoffer is opgenomen in het 3 maart 1945 Bezuidenhout bombardement register door Stichting WO2 Sporen komende uit het onderzoek naar Haagse slachtoffers uit de Tweede Wereldoorlog.

Heeft u meer informatie over dit slachtoffer of heeft u vragen, dan kunt u contact opnemen met Stichting WO2 Sporen.

Info@wo2sporen.eu

Bron: Haags Gemeente Archief, Delpher, Dagboek Sophie van Unnik-Niemantsverdriet en collectie Stichting WO2 Sporen

Geplaatst door Stichting WO2 Sporen RK op 31 januari 2020