Charles Jean Laurey

1918-1942

Geboren op 25-10-1918 in Ginneken en Bavel

Overleden op 09-04-1942 in Dijon, dépt Côte d'Or

Over Vaandrig Charles Jean Laurey.

Gevallen voor het Vaderland-In het Verzet. Opdat wij niet vergeten... Onderdeel: Koninklijke Militaire Academie-Koninklijk Nederlandsch Indisch Leger. Rang: Cadet-Vaandrig. Beroep: Militair. Adres: Laan van Nieuw Oost-Indië 141 te Den Haag... Lees meer

Gevallen voor het Vaderland-In het Verzet. Opdat wij niet vergeten...

Rang: Cadet-Vaandrig.

Beroep: Militair.

Adres: Laan van Nieuw Oost-Indië 141 te Den Haag (Bezuidenhout).

Locatie van sneuvelen: Dijon (FRA).

Wijze van sneuvelen: Gefusilleerd.

Locatie laatste rustplaats: Cimetière de Pejoces te Dijon.

Vaandrig Charles Jean Laurey volgt een opleiding aan de Koninklijke Militaire Academie in Breda en is in 1940 cadet-vaandrig bij de infanterie van het KNIL.

In februari 1942, als de Tweede Wereldoorlog inmiddels ook Nederlands-Indië heeft bereikt, onderneemt Charles een poging om via de Nederlandse diplomatieke vertegenwoordiging in Zwitserland en via Engeland naar Nederlands-Indië te vertrekken om dáár te gaan vechten. Charles is niet alleen. Hij onderneemt zijn ontsnappingstocht met collega-cadet Victor Makatita. Victor is van dezelfde KMA-lichting als Charles, die van 1938. Victor zou bij de militaire administratie worden ingedeeld.

Op 10 februari vertrekken zij uit Den Haag en zes dagen later komen zij aan in de Franse stad Besançon nabij de Frans-Zwitserse grens. De grensoversteek naar Zwitserland mislukt de eerste maal vanwege sneeuwoverlast. Bij een nieuwe poging, twee dagen later op 18 februari 1942, worden zij in Pontarlier, vlakbij de Zwitserse grens, gearresteerd door de Vichy-Franse politie en uitgeleverd aan de Duitse legerautoriteiten. Het onderzoek door de Duitsers duurde tot 5 april. De Duitse krijgsraad was van mening dat er slechts sprake was geweest van een amateuristische poging van radeloze jongelui. Internering in Duitsland zou voldoende zijn, aldus het voorstel.

In dezelfde tijd was er echter een geheim bevel van de Duitse legerbevelhebber uitgevaardigd, het zogeheten Keitel-Erlass, waarin stond dat elke poging om naar Engeland te gaan als steun aan de vijand (Feind Begünstigung) moest worden gekwalificeerd en dat daar de doodstraf op stond. De hogere krijgsraad in Dijon oordeelde opnieuw en op 7 april sprak zij alsnog de doodstraf over Makatita, Laurey en een derde Nederlander uit.

Bron: Museum Engelandvaarders.

Overig: Zoon van Cornelius Josephus Laureij en Maria Ludovica Anna Cornelia Oomes.

Website-vermeldingen:

- Dodenboek Bezuidenhout

Onderscheidingen:

- Verzetsherdenkingskruis.

Bron: Bureau Decoraties, Ministerie van Defensie.

Locatie: adres voor het bombardement van 3 maart 1945. Pand bestaat niet meer.

Bron: Open Archieven.

Bron: Vereniging 18 juni.

Geplaatst door Jurriaan Wouters op 06 oktober 2019

Cadet-Vaandrig K.N.I.L. Charles Jean Laurey

In krijgsgevangenschap genomen door de Fransen. Daar deed Laurey een ontsnappingspoging en werd ter dood veroordeeld. Hij werd gefusillerd samen met drie andere op 10 April 1942.
Bron: Bidprentje

Geplaatst door F. W. op 27 september 2018