Eduard Nico Leverpoll

1928-1943

Geboren op 12-10-1928 in Lochem

Overleden op 26-02-1943 in Auschwitz

Over Eduard Nico Leverpoll.

Eduard Nico Leverpoll woonde ten tijde van zijn deportatie op Adelheidstraat 119 te Den Haag (Bezuidenhout). Samen met zijn vader en moeder gedeporteerd en op dezelfde dag vermoord te Auschwitz op 26 februari 1943. De zus van Eduard: Rosa Leverpoll [1925] overleefde de oorlog.

Met ingang van 1 september 1941 mochten joodse kinderen slechts scholen bezoeken die uitsluitend voor joodse leerlingen waren bestemd. In alle delen van het land werden scholen voor joodse leerlingen opgericht. In Den Haag werd op 15 oktober 1941 het Joods Lyceum in de Fisherstraat 135 geopend. Dit Joods Lyceum bleef bestaan tot 26 november 1942, waarna de school onder de naam Joodse School voor Voortgezet Onderwijs werd verplaatst naar de Bezemstraat. De school bleef bestaan tot 15 april 1943.
Eduard Nico Leverpoll zat in het cursusjaar 1941-1942 in de eerste klas van de afdeling HBS van het Joods Lyceum in Den Haag. Na bevordering begon hij in het cursusjaar 1942-1943 in de tweede klas van de HBS.
Wally de Lang, Slotakkoord der kinderjaren. Herinneringen aan het Joodsch Lyceum Fisherstraat Den Haag 1941-1943 (Den Haag 2003) 17-18, 235, 242

Eduard Nico Leverpoll zat in september 1941 in klas 1 van de HBS te Den Haag. In oktober 1941 moest hij naar klas 2a van het Joods Lyceum.
Gegevens van joodse leerlingen op scholen in Den Haag. Lijsten van joodse leerlingen op scholen in Den Haag, inclusief een lijst van leerlingen van het Joods Lyceum, bevinden zich in het archief van het Joods Lyceum te Den Haag. Dit archief bevindt zich in het Gemeentearchief Den Haag.

Vader van Eduard: Jacob Leverpoll was de middelste van de drie zonen van Eduard Leverpoll en Jannetje van Hamberg.

Moeder van Eduard: Edie Wolf.

Overgrootouders van Eduard: Meijer Leverpoll en Hendrina Levij waren de grootouders van Jacob. Meijer Leverpoll [ca 1815 Miender-zie (Polen - 1890 Borculo) en Hendrina Levij [ca 1816 Goor - 1894 Borculo].

Ooms van Eduard: Meijer en Izaäk. Meyer [1877] overleed in 1942 te Zutphen; Izaäk [1889] werd in Sobibor omgebracht.

Bron : http://www.nljewgen.org/golde/sprincie/1711.htm

Van een of meer mensen in dit gezin hebben wij niet kunnen vaststellen of zij de oorlog al dan niet overleefd hebben. Hun naam is niet teruggevonden op lijsten van overlevenden, maar wij hebben hen ook niet met zekerheid kunnen terugvinden in In Memoriam. Zij zijn in het monument als 'overlevend' aangeduid en hun naam is niet vermeld.

Van dit gezin is ook een JOKOS-dossier (nummer 11080) aanwezig op het Gemeentearchief van Amsterdam. Voor inzage is toestemming nodig van de stichting Joods Maatschappelijk Werk.

Bron: Via vereniging 18 juni uit Joods Monument.

Geplaatst door Jurriaan Wouters op 21 april 2018