Carel Everhard van Limburg Stirum

Onderscheiding
BK.

Graaf Eef van Limburg Stirum

In 1940 wonen graaf en gravin Sam en Mary van Limburg Stirum-Luden op buitenplaats Spijkerbosch in Olst-Wijhe met hun drie zonen Eef (22), Jan (24) en Sam (28 jaar). E. van Limburg Stirum is gemobiliseerd en als de Duitsers Nederland binnenvallen... Lees meer

E. van Limburg Stirum is gemobiliseerd en als de Duitsers Nederland binnenvallen is hij gelegerd in Ede, vierde regiment cavalerie. Heel vroeg in de ochtend van de 10e mei vertrekt hij met zijn groep uit de kazerne in Ede. Van Limburg Stirum is commandant van een verkenningspatrouille, de achterhoede, en gaat naar de oorlogsstellingen waar al eerder geoefend is. Het Duitse leger nadert snel. Zijn legeronderdeel bevindt zich erst aan de weg Edevan Ede naar Arnhem en gaat dan naar een andere stelling: de herberg Van Ginkel. De groep zit op zolder en neemt het kruispunt onder vuur. Die middag sneuvelt Kornet E. van Limburg Stirum.

Er zijn volgens de familie twee lezingen wat er die dag gebeurd is. De eerste lezing komt van het ministerie van Defensie eind jaren veertig. Eef is omgekomen bij het bedienen van een licht machinegeweer nadat zijn kameraad, die dat geweer gebruikte, is doodgeschoten. Na onderzoek van Defensie komt in 2015 een ander verhaal (dat niemand van de familie voor die tijd gehoord heeft). Van Limburg Stirum bevond zich met zijn onderdeel in de herberg, de Duitsers kwamen eraan en dat was een regiment van de SS dat ze vervolgens beschoten. Toen de munitie op was, gaven ze zich over. Een van hen had zich verstopt op de hooizolder, hij is niet gevonden. Twee van hen zijn doodgeschoten. Van Limburg Stirum is door de voordeur van de herberg naar buiten gegaan en is daar door de Duitsers geëxecuteerd.

Na de oorlog werd er in Olst meteen een straat naar E. van Limburg Stirum vernoemd: Kornet van Limburg Stirumstraat. Zijn naam kwam op het oorlogsmonument en in de kerk werd een plaquette geplaatst als herinnering. In 2016 werd postuum het Bronzen Kruis en Oorlogsherinneringskruis uitgereikt.

De twee broers Jan en Sam overleefden de oorlog. Jan werd opgepakt omdat hij de loyaliteitsverklaring niet had ondertekend en kwam terecht in een kamp in de buurt van de Oder. Sam zat ondergedoken en hielp in april 1945 een Canadees regiment bij de bevrijding van Olst.

Zie ook gesprek van de Nederlandse Kastelenstichting

Bron: Nederlandse Kastelenstichting en Nationaal Onderduikmuseum