Josephus Stephanus Hendricus Lokerman

Onderscheiding
KvV.

Verzetsmonument van de provincie Limburg

Jo “Thijs” Lokerman staat in het verzetsmonument van de provincie Limburg op de linkermuur, regel 32 #05

Geplaatst door Arnold Schunck op 26 januari 2024

Joseph Lokerman was machinist bij de Nederlandse Spoorwegen. Hij woonde met zijn vrouw en drie kinderen in Maastricht. Voor de oorlog was hij lid van de Sociaal-Democratische Arbeiderspartij (SDAP) en had zitting in de Gemeenteraad van Maastricht. Na de bezetting van Nederland sloot hij zich aan bij de eerste Nederlanders die tot verzet overgingen, in het begin bij het distribueren van de illegale kranten, Het Parool & Vrij Nederland. Al gauw raakte hij betrokken bij het laten onderduiken van Joden. Hij begeleidde Joden uit Amsterdam naar het zuiden van Nederland om ze te laten onderduiken of verder over de grens te helpen, waar een Belgische verzetsorganisatie de mensen overnam. Hij was mede betrokken bij een overval door de L.O. op het distributiekantoor in Maastricht voor bonkaarten. In de tweede helft van de oorlog werd Joseph Lokerman hoofd van de L.O Maastricht. Op 10 mei 1944 werd hij door de Sicherheitsdienst (SD) gearresteerd en verhoord. Later dat jaar getransporteerd naar het concentratiekamp Vught (Herzogenbusch). Vermoedelijk in september 1944 met het evacuatietransport uit Vught overgebracht naar KL. Sachsenhausen bij Berlijn.

26 december 1994: postuum onderscheiding Yad Vashem, rechtvaardige onder de volkeren.

Geplaatst door Stichting WO2 Sporen JvZ op 21 oktober 2014

Josef Lokerman