Cornelis Joan Louwerens

Geboren op 19-04-1920 in Amsterdam

Overleden op 02-03-1945 in Varsseveld

Cornelis Joan Louwerens

Cornelis Joan (Kees) Louwerens wordt op 19 april 1920 in Amsterdam geboren als oudste zoon van koopman en handelsagent Jan Louwerens (Brielle 1875) en zijn tweede, Belgische, echtgenote Elisabeth Gabriella Josephina Versteeg (Antwerpen 1890). Door het beroep van vader beweegt het gezin zich tussen Nederland en België. Kees heeft een jongere broer en zus: Kleis Jan (1922) en Elisabeth Theodora (1925), die beiden in Den Haag worden geboren. Eind 1926 scheiden zijn ouders. Moeder vertrekt in juni 1926 met de kinderen richting Haarlem, maar vanaf 1930 zijn ze weer terug in Den Haag. Vader Louwerens woont in de jaren dertig afwisselend in Den Haag en Brussel. Lente 1939 is Maastrichtsestraat 41 in Scheveningen het adres van Kees.

In de oorlog werkt Kees Louwerens als ambtenaar bij het Departement van Justitie. Hij is bevriend met Wim Gerritsen, die bij de PTT werkt en ook in Scheveningen woont, totdat zijn familie in mei 1941 naar Leidschendam vertrekt. In november 1943 verhuist het gezin Louwerens naar Voorburg, Park Leeuwestijn 57, waarschijnlijk vanwege de bouw van de Atlantikwall. In de Hongerwinter besluiten de twee vrienden dat ze het einde van de oorlog niet langer willen afwachten, maar dat ze zich actief bij geallieerden willen aansluiten om te helpen Nederland te bevrijden. Op nieuwjaarsdag vertrekken Kees en Wim op de fiets naar Dordrecht en van daar richting Opheusden in Gelderland. De jongens slapen onderweg bij een boer in het stro en bij een schoenmaker, waar midden in de nacht hun bedden door Duitse soldaten worden gevorderd. Bij de brug naar Zaltbommel is het gedreun van zware artillerie zeer goed te horen. Er is veel meer eten dan thuis in Voorburg: erwtensoep, pas geslacht varken, pap, spek en appelmoes. In de nacht van 7 op 8 januari 1945 proberen de mannen langs Kesteren naar Opheusden en bevrijd gebied te crossen. Ze laten hun fietsen achter en lopen door weilanden die onder water staan. Uiteindelijk zien ze een boerderij in de verte, maar daar aangekomen spreekt een Duitse wacht hen aan. Louwerens en Gerritsen worden gearresteerd en zwaar verhoord door de Sicherheitsdienst in Velp. Beiden krijgen het stempel Todeskandidat. Op 7 februari zitten de twee vrienden opgesloten in verschillende cellen in gevangenis De Kruisberg in Doetinchem. Ze zien elkaar alleen bij het luchten, maar dan mag er niet worden gepraat.

Op 2 maart 1945 wordt Kees Louwerens samen met Wim Gerritsen en 44 andere (verzets)mannen uit heel Nederland gefusilleerd aan het Rademakersbroek bij Varsseveld in de Achterhoek. Hun dood is een represaille voor het ombrengen van vier Duitse militairen door verzetsgroep De Bark, die in de laatste oorlogswinter z'n hoofdkwartier heeft in een boerderij in buurtschap De Heurne vlakbij Dinxperlo.

De families in Voorburg en Leidschendam hebben via via gehoord dat de jongens zijn gearresteerd en verhoord in Velp, maar het bericht dat Kees en Wim begin maart zijn gefusilleerd heeft hen niet bereikt. Na de bevrijding wordt er daarom reikhalzend naar de thuiskomst van Louwerens en Gerritsen uitgekeken. Pas in juli komt als een donderslag bij heldere hemel het nieuws dat ze beiden niet meer leven. In oktober 1945 bezoeken de twee moeders samen het graf van hun zoons in Varsseveld. Uiteindelijk worden Kees en Wim naast elkaar op Ereveld Loenen begraven.

Meer lezen? https://de46vanhetrademakersbroek.nl/

Bron: Nationaal Onderduikmuseum in Aalten in samenwerking met de Oorlogsgravenstichting

Geplaatst door Ina Brethouwer op 10 september 2021

Nationaal Ereveld Loenen

Vak/rij/nummer D342

Loenen, Ereveld Loenen

Apeldoorn

Loenen, Ereveld Loenen

Leg bloemen op dit graf

Wilt u graag bloemen laten leggen op dit graf, dan verzorgen wij dit graag voor u.
Bestel bloemen
Bloemen en kransen