Hans Löwenstern

Geboren op 11-05-1927 in Den Haag

Overleden op 19-02-1943 in Auschwitz

Over Hans Löwenstern.

Bescherming werd niet geboden. Opdat wij niet vergeten... Laatst bekende adres: 2e Adelheidstraat 250 te Den Haag (Bezuidenhout). Huidige locatie: Prinses Beatrixlaan 590 te Den Haag. Gegevens deportatie: Het gezin Löwenstern is in november 1942... Lees meer

Bescherming werd niet geboden.

Opdat wij niet vergeten...

Laatst bekende adres: 2e Adelheidstraat 250 te Den Haag (Bezuidenhout).

Huidige locatie: Prinses Beatrixlaan 590 te Den Haag.

Gegevens deportatie: Het gezin Löwenstern is in november 1942 naar kamp Westerbork overgebracht. Niet helemaal duidelijk is, of dat op 10 of 12 november was. Zeker is in ieder geval dat ze in november 1942 in barak 68 verbleven. Ze gaan gezamenlijk op transport naar Auschwitz op 16 februari 1942, waar de ouders en het jongste kind, Hans, na aankomst, op 19 februari 1943, zijn vermoord. Van Walter is dat niet zeker – gezien zijn leeftijd bestaat de mogelijkheid dat hij is uitgeselecteerd om te werken. Vandaar dat zijn officiële overlijdensdatum afwijkt van de anderen: hij is waarschijnlijk gestorven in de periode vanaf de aankomst in Auschwitz tot ergens april 1943. En omdat in Nederland altijd een overlijdensdatum moet worden aangegeven, is bij het vaststellen van die datum door het Rode Kruis gekozen voor de laatste dag van een bepaalde periode: bij Walter dus 30 april 1943. (Bron: Kamp Westerbork).

Overige gegevens:

Vermelding op Dodenboek Bezuidenhout: www.dodenboekbezuidenhout.nl

- Vader Max Löwenstern: Gladbach, 23 augustus 1890-Auschwitz, 19 februari 1943.

- Moeder: Alice Löwenstern-Jarecki Keulen, 9 november 1896 46 Auschwitz, 19 februari 1943.

- Broer: Walter Löwenstern Den Haag, 30 januari 1924 19 Auschwitz, 30 april 1943

Brief van Max Löwenstern waarin hij de drogist 'In den oude Gaper' te Den Haag bedankt voor de ontvangen huishoudelijke artikelen.

Plaquette gezin Max Löwenstern bij graf ouders Alice Löwenstern-Jarecki te Londen (GBR).

Bron: Stichting Oorlogslachtoffers.

Op 9 maart 2019 om 1415u zijn 4 struikelstenen geplaatst voor de familie Lőwerstern op de Prinses Beatrixlaan 512 (toen de Tweede Adelheidstraat 250 te Bezuidenhout, Den Haag). De stenen zijn aangevraagd door het toenmalige buurmeisje. De familie is via de stenen teruggekeerd op de plek waar zij als laatste in vrijheid leefden.

Bronnen: Joods Monument, Herinneringscentrum Kamp Westerbork, Bevolkingsregister Haags Gemeentearchief. Vereniging 18 juni.

Bron: Vereniging 18 juni.

Geplaatst door Jurriaan Wouters op 14 mei 2018