Projecten

Ieder oorlogsslachtoffer heeft een verhaal. Soms indringend soms kort of eenvoudig. Wij geloven dat wij door het vertellen van deze verhalen in combinatie met een oorlogsgraf bijdragen aan het besef bij jongeren dat vrede, vrijheid en veiligheid niet vanzelfsprekend zijn.

De Oorlogsgraventichting heeft diverse projecten ontwikkeld om hier vorm aan te geven. Hieronder vindt u een overzicht van een aantal van deze projecten. Wij hebben uw steun hiervoor hard nodig. U kunt donateur worden van de Vrienden van de Oorlogsgravenstichting maar ook een eenmalige gift aan een van deze projecten is mogelijk.

Ereveld Vol Leven

De Tweede Wereldoorlog ligt inmiddels zo ver achter ons, dat er nog nauwelijks mensen zijn die het bewust zelf hebben meegemaakt. Herdenken blijft juist daarom onverminderd belangrijk om blijvend te beseffen dat de vrijheid waarin we leven niet vanzelf gekomen is. Je er bewust van te zijn dat anderen zich voor onze vrijheid hebben ingezet en het meest kostbare hebben gegeven dat zij hadden: hun leven.

Ereveld Vol Leven

Levensverhalen

Ieder oorlogsslachtoffer heeft een verhaal. Verhalen die verteld moeten worden. Zeker aan jongeren. Daarom willen wij zoveel mogelijk persoonlijke verhalen uitwerken. Deze verhalen ontsluiten wij via onze verhalendatabase.

Digitaliseren archief

In het archief van de Oorlogsgravenstichting is van ieder oorlogsslachtoffer een dossier opgenomen. Een deel van de informatie in die dossiers, de personalia van oorlogsslachtoffers die omgekomen zijn na 9 mei 1940,  is opgenomen in onze verhalen-database.

Schrijf in voor onze nieuwsbrief
Volg ons op