Gijsbert Vink

Overleden op 03-03-1945 in Den Haag

Laatste adres
Paulinastraat 22

Ter nagedachtenis van Gijsbert (Gerrit) Vink. Slachtoffer van het 3 maart 1945 bombardement Bezuidenhout Den Haag.

Gijsbert Vink is de zoon van Gijsbert Vink en Elisabeth van der Harts. Drie dagen voor de geboorte van Gijsbert overlijdt op 4 februari 1945 zijn vader thuis aan ondervoeding. Gijsbert is geboren op 7 februari 1945 en woont met zijn moeder Elisabeth, broertje Job en tante Adriana samen op de 1ste etage van de Paulinastraat 22. Op hetzelfde adres woont ook de Rooms Katholieke Priester (Pater) Mgr. Cornelis Arnoldus Willebrordus de Gruijter. Op 3 maart om 9 uur heeft Elisabeth haar zoon Gijsbert net geholpen en ligt nog op bed met haar zoontje Job van 7 jaar oud. Ze geeft Gijsbert over aan haar zus Adriana om hem verder te verzorgen. Plotseling was er een hevige druk en alles werd zwart voor de ogen. Toen Elisabeth weer bij bewustzijn kwam kon ze onder het puin vandaan kruipen. Elisabeth weet haar zoontje Job onder het puin te vinden, hij is niet getroffen. Pater Cornelis staat ondertussen buiten op straat te roepen en Elisabeth gooit haar zoontje Job uit het raam in de armen van de 73-jarige Pater. Van Gijsbert en zijn tante Adriana is niets te vinden en de vlammen dwingen moeder Elisabeth ook uit het raam te springen. Ze blijft na de sprong met haar beide benen vast zitten in het puin op straat en wederom schiet Pater Cornelis haar te hulp. Elisabeth wordt vanwege haar verwondingen voor 4 weken verpleegd in het St. Antonius Hove te Voorburg en op 12 maart wordt Job 8 jaar. Ze overleven samen de oorlog. Pater Cornelis heeft schijnbaar besloten het Bezuidenhout niet te verlaten, hij is na het bombardement gevonden in de naastgelegen woning Paulinastraat 24. Adriana en Gijsbert worden gezamenlijk gevonden en hun beenderresten komen uiteindelijk in de loods op de Algemene Begraafplaats Kerkhoflaan Den Haag. Op 9 oktober 1945 werden de beenderresten niet vrijgegeven door den Officier van Justitie en het duurde uiteindelijk tot 9 april 1946 tot de familie kon overgaan tot het begraven van Gijsbert en zijn tante. Volgens de Algemene Begraafplaats Kerkhoflaan Den Haag zijn ze bijzet in het massagraf Bezuidenhout monument B/R6/30.

NL-HaHGA 1165 01 inventaris 152 EN OF 153 LBD 1945 Kaartsysteem bombardement 3 maart, Slachtofferkaart 473 7-3 dl2

NL-HaHGA 0610 01 inventaris 2279 Gemeentebestuur 1945 febr schouwarts

Paulinastraat richting Bezuidenhoutseweg maart 1945 Foto H A W Douwes Haags Gemeente Archief

Paulinastraat richting Bezuidenhoutseweg R.K. kerk van O.L. Vrouwe van Goede Raad. November 1945 Foto DSO HGA

Dit slachtoffer is opgenomen in het 3 maart 1945 Bezuidenhout bombardement register door Stichting WO2 Sporen komende uit het onderzoek naar Haagse slachtoffers uit de Tweede Wereldoorlog.

Heeft u meer informatie over dit slachtoffer of heeft u vragen, dan kunt u contact opnemen met Stichting WO2 Sporen.

Info@wo2sporen.eu

Bron: Haags Gemeente Archief